[mp_row]

[mp_span col=”12″]

[mp_heading margin=”none,none,none,none”]

A Tower-bridge, a lila ruhás híd

[/mp_heading]

[/mp_span]

[/mp_row]

[mp_row]

[mp_span col=”12″]

[mp_text margin=”none,none,none,none”]

Világmorzsa – a Tower-híd díszvilágítása kapcsán

[/mp_text]

[/mp_span]

[/mp_row]

[mp_row]

[mp_span col=”12″]

[mp_text margin=”none,none,none,none”]

A Tower-Bridge London jelképe, a világ egyik legszebb hídja, kihagyhatatlan és óriási élmény minden városjáró számára.

Amikor a 19. században sorra épültek a hidak a London Bridge-től nyugatra, egyre égetőbb szükségszerűséget jelentett, hogy onnan keletre is legyen átjárás a Temzén. A híd építése azonban jó néhányak érdekét sértette, így  jó nehéz feltételeket támasztottak az új híd megépülése kapcsán, hátha lehetetlenné válik a megtervezése…. Legyen a híd magas, hogy ne akadályozza a hajójáratokat, de ne legyen meredek, hogy a lovak fel tudjanak menni. Ugyanakkor a konstrukció biztosítson egy 140 láb szélességű átjárást a hajók számára…

A hét éves vita során mintegy 50 terv került beadásra, kiállításra, véleményezésre… és elvetésre.

Amikor aztán az 1871-ben átadott Tower Subway végképp nem volt alkalmas az egyre növekvő forgalom bonyolítására, Sir Horace Jones brilliáns tervet eszelt ki, amely alapján 1883-ban megindultak a tervező és kivitelező munkák.

Egy felnyíló hídtag biztosítaná a szükséges átjárást!!!

A terv szép, de miféle gépezet tud ekkora monstrumot néhány perc alatt megemelni????

Nos, a gőzgép, ha heti 20 tonna szénnel megrakják, tud annyi energiát termelni, ami aztán – egy 100 tonnás víztartály felemelkedésében tárolt helyzeti energiaként – rendelkezésre áll, és egy perc alatt felnyitja a gyönyörű, gránitból és Glasgow-i acélból épített várkastélyszerű műtárgy középső elemét.

A lenyűgöző szerkezet, maga a gépház ma látogatható!

A fenntartó vállalat, a City of London Coorporation ugyanis úgy döntött, hogy míg régen a Tower-Bridge fő szerepe az volt, hogy a Temzén való keresztirányú átkelésen túl, a felnyíló hídtagja segítségével a London-pool kikötőjének forgalmát ne akadályozza, addig ma már gondolni kell a temérdek turistára, aki – többek közt – a csodás híd látványáért utazik Londonba.

És mivel tudnánk az érdeklődőket a leginkább megtisztelni???

Csodás kialakítású Visitor Centerrel, egy múzeummal, egy, a szerkezet felső hídtagjában húzódó, üvegpadlójú átjáróval, és azzal, ha a régi gépházat megnyitjuk, működését modellekkel, interaktív játékokkal bemutatjuk a látogatóknak!!!

Persze én ugrándozva (épp csak nem énekelve) haladtam végig a a kiállításon, és alig vártam az estét, hogy a világoskék láncokat az ég sötétkékje előtt lefényképezhessem.

Beálltam, és vártam, és vártam, és vártam. De a szép kék szín nem jött… A híd, menthetetlenül lila volt.

Annyira meglepett, hogy a sok apró színes fénnyel egy ilyen “foltoslila” ruhába öltöztették a hidat, hogy azt hittem, ez csak egy alkalomra szóló dolog. Azonban másnap, amikor rákérdeztem, az officer kíméletlen brit udvariassággal közölte:

– Yes, this is the beautiful new color of the Bridge.

Szóval… ehhez kell tartanom magam. A hivatalos álláspont szerint ez szép. Azért megdobbant a szívem, hogy milyen gyönyörű, ahogy a Lánchíd pilonja a szép, egyenletes súrlófény révén elemelkedik  a Duna víztömegétől, és ahogy apró gyöngyökként jelennek meg a láncok, vagy milyen kifejező, hogy az Erzsébet-híd esetében a kábelek kecses vonala kapja az egyenletes fényt. És hogy bezzeg a mi rezedazöld Szabadsághidunk éjjel is rezedazöld, pedig biztos nem volt egyszerű megtalálni azt a színhőmérsékletet, amitől a nappal zöld híd éjjelre nem változik döglött barnává…

De talán helyénvaló lokálpatriotizmus, ha még a világ egyik legszebbnek tartott hídjánál is a sajátjainkat éltetem!

[/mp_text]

[/mp_span]

[/mp_row]

[mp_row]

[mp_span col=”12″]

[mp_image_slider ids=”4477,4478,4479,4480,4481,4482,4483,4484,4485,4490,4491,4492,4493″ animation=”fade” smooth_height=”false” slideshow=”true” slideshow_speed=”7″ animation_speed=”600″ control_nav=”true” margin=”none,none,none,none”]

[/mp_span]

[/mp_row]

[mp_row]

[mp_span col=”12″]

[mp_text margin=”none,none,none,none”]

 Köszönöm a figyelmedet!

Folytatjuk majd az országmorzsák csipegetését!

Addig szívesen veszem visszajelzésedet.

Ha pedig tetszett, és szeretnél hírt kapni róla, ha új “Országmorzsa” születik, iratkozz fel a hírlevélre, és értesítelek!

De annak is örülök, ha másnak is ajánlod!

Üdvözlettel:

Szabó Judit

[/mp_text]

[/mp_span]

[/mp_row]

[mp_row]

[mp_span col=”12″]

[mp_code margin=”none,none,none,none”]

[mp_span col=”12″][mp_code margin=”none,none,none,none”]

 

[/mp_code]

[/mp_span]

[/mp_row]