Cola, Fanta, Sprite… Mikulás!

Kalendárium-mese

Szent Miklós, aki a 3. században 52 évig volt Myra püspöke, és mindenki mély keresztény hitéről, jóságáról és segítőkészségéről ismerte, biztos nem gondolta, hogy egyszer majd öregen, és elhízva, piros kabátban és sapkában kell száguldoznia az égbolton egy – szintén piros orrú – rénszarvas által húzott szánon, és hogy majd a világ összes gyereke elvárja tőle, hogy csokit és játékot hozzon…

SzentMiklos_aranyak

Miklós püspök csupán az elszegényedett myra-i nemes lányait szerette volna a rabszolgaságtól megmenteni, amikor egy éjjelen titokban egy zacskó aranyat dobott be az ablakukon.

Innen a hagyomány, hogy a Mikulás éjjel, az ablakba teszi a jó gyerekeknek szánt ajándékot.

Pedig Szent Miklós alakja, mint a keleti és a nyugati keresztény egyház hívei által is tesztelt szent, sokkal többet hordoz ennél!

Legendája szerint már csecsemőkorában, megvonva magától az anyatejet, hetente kétszer böjtölt.

Amikor később árván maradt, vagyonát a szegények között osztotta szét, és kolostorba vonult.

Későbbi életében számtalan csodát tett: a kereskedő hajókról vett maroknyi búzát szaporítva táplálta évekig éhező népét – úgy, hogy az elvett búza nem hiányzott a rakományból… De megmentett gyermekeket és tengerészeket is.

Annak ellenére, hogy személyének mély vallási üzenete van, a Jézus születését ünneplő, eredetileg tisztán egyházi, és semmiképp nem ajándékozós Karácsony ünnepkörében jó volt megragadni az “ajándékozó szent” alakját, s ilymódon örömet okozni a gyerekeknek.

Az ajándékozó Mikulás alakja érdekes módon a protestáns országokban is rendkívül erősen élt: Anglia vagy Hollandia – talán megfeledkezve róla, hogy egy Szent püspök emlékét őrzi a szokás – a legtombolóbb reformáció idején is megtartották a gyermekajándékozó öregúr hagyományát.

De nem csak Európát hódította meg a szent tisztelete, illetve az ajándékozó Mikulás alakja.

A Vikingek Grönlandon katedrálisukat szentelték Szent Miklósnak, Colombus pedig az Újvilágba is elvitte őt, amikor egy haiti kikötőnek a “Szent Miklós” nevet adta. De a ma Jacksonville-ként ismert floridai kikötőváros régi neve is St. Nicholas Ferry.

Dutch_StNicolaus_Hymn

1804-ben a New York Historical Society a holland tradíció szerint ajándékhozóként tisztelt Szent Miklóst választja védőszentjének.

Az évek múlásával az ajándékhozó Szent Miklós alakja újabb és újabb tulajdonságokkal gazdagodott:

William Gilley 1821-es költeményében már rénszarvasok által húzott szánon közlekedik, és „Santeclaus”-nak hívják.

1822-ben, Clement Clark Moore a gyermekeinek már egy olyan figuráról mesélt, akinek szánját 8 rénszarvas húzza, és a kéményen leereszkedve viszi az ajándékot a házakba.

A meseszerű alak 1866-ban “játékgyárosként” ejti rabul a gyerekek fantáziáját, majd egy George P. Webster nevű költő verséből azt is megtudhatta a világ, hogy a “Santaclaus” az Északi-sarkon lakik.

Az egyre duzzadó legendát látva nem meglepő, hogy az 1882-es képen a holland család a “St. Nicholas Himnusz”-t énekli az év utolsó éjszakáján.

Az egykor aprócska, szinte manószerű figura 1841-ben nőtt életnagyságúvá, amikor egy philadelphiai kereskedő, J.W.Parkinson élő embert öltöztet be, hogy üzlete forgalmát ezzel a reklámfogással növelje.

Az igazi Mikulás-ügyi áttörés azonban a világ legsikeresebb marketing akciója kapcsán történt meg.

Az 1930-as években a Coca-Cola, amely mint tudjuk “jéghidegen az igazi” a téli hónapokban jelentős forgalomeséssel küzdött.

Ekkor alkotta meg egy nagyszerű reklámgrafikus, Haddon Sundblom a jóságos-nagypapás-pirospozsgás Mikulás alakját, aki a korábbi legendás magatartásformáit azzal egészítette ki, hogy a legnagyobb hóban és hidegben is boldogan kortyolgatta a jéghideg Coca Cola-t!

Még ma is hatnak ránk ezek az édeskés, kedves képek, de arra kell gondolnunk, hogy ez a színes vizuális világ a televíziózás kora előtt gyönyörű plakátokon, óriásplakátokon, reklámanyagokon sokkolta Amerika fogyasztóit!!!

santa64
cokesanta
CocaColaSanta_1963

Nem csoda hát, hogy nem csak hogy megnőtt a Coca Cola téli forgalma, de ezzel a figurával az ünnep reklámarcát teremtették meg, s ma már világszerte az ILYEN Mikulás hozza a karácsonyi hangulatot, no meg a bevásárlási és fogyasztási kedvet.

Ráadásul a Coca Cola ezzel a kampánnyal – és még 33 évig, amíg Sundblom élt – további nagyszerű Mikulás rajzokkal hódította meg a fogyasztási szokások bevésésében  legfontosabb korosztály, a gyerekek lelkét!

És ha egy márka a lelkünkig hatol….

 

Prangs_Santa

 

Fontos tudni ugyan, hogy 1885-ben egy Louis Prang nevű bostoni nyomdász, az amerikai karácsonyi üdvözlőlapok atyja kiadott egy képeslapot, amelyen piros ruhában ábrázolja a Mikulást, ezzel ő teremtette meg – a korábbi lila, zöld, és egyéb manók után – a piros kabátos Mikulás alakját, de nem túlzás azt állítani, hogy a mai Mikulás képünket a Coca Cola-nak köszönhetjük!

Így vagy úgy, de Joulu Pukki, Papa Noel, Sinter Klaas, Kerstman, Jizo, Shengdan Laoren, Christkindl, Babbo Natale, Jultomten – ő mind, sőt még a szocializmus Télapója is mágikus módon képes arra, hogy az év vége felé gyermekeinket legalább néhány napra jó viselkedésre bírja, s a rengeteg csokoládé mellett a virgács révén a szülői nevelésnek is teret engedjen…

Atyaisten

 

 

És még valami…

Amikor a 17.-18. század emberének kellett fogódzót adni, a Jóistent idős, védelmező Atyaként, amolyan “mindenki nagypapájaként” ábrázolták.

Nem lehet, hogy belénk ivódott egy érzés, s a védelmezés, a nekünk jót akarás és a végtelen öröm megtestesítője lett a nagy szakállas, bölcs korú férfi alakja?

Eretnek gondolat, persze, de azért mégis: ha kicseréljük a köpenyt pirosra….

De nem, nem! Reméljük, a fogyasztói társadalom ennyire mélyen már nem hatol az érzelem és hitvilágunkba! (Bár… de igen! De ez magán vélemény…)

 

 

 

Köszönöm a figyelmedet!

Folytatjuk majd a Kalendárium lapozgatását!

Addig szívesen veszem visszajelzésedet.

Ha pedig tetszett, és szeretnél hírt kapni róla, ha új “Kalendárium-mese” születik, iratkozz fel a hírlevélre, és értesítelek!

De annak is örülök, ha másnak is ajánlod!

Üdvözlettel:

Szabó Judit

 

Nem lehet hozzászólni a bejegyzéshez.