Vasváros: Nyugati-pályaudvar

Amikor a vasútépítési láz elérte Magyarországot, egyértelmű volt, hogy Bécs és Budapest összekötése az elsődleges feladat. Kérdéses volt azonban, hogy a Bécs-Pozsony-Budapest-Debrecen-Erdély, vagy a Bécs-Budapest-Trieszt vonal legyen-e a tengely. Végül az előbbi, a Duna bal partján húzódó változat valósult meg. Első lépésként a Budapesttől Vácig fektetett síneken zakatolt végig a vonat, 1846. július 15-én. Akkoriban a fejpályaudvar a városon kívül épült ugyan, de a főváros növekedésével hamarosan útjában állt a további fejlődésnek. Amikor a Fővárosi Közmunkák Tanácsa megfogalmazta, hogy a város szerkezetének további alakításában egy, a Dunától a Dunáig tartó körút építése lenne a kívánatos, az Indóházról kiderült, hogy pont rossz helyen van… Hosszas egyezkedés után végül megindult az új pályaudvar építése, méghozzá úgy, hogy a hatalmas csarnokot a régi – egyébként szintén nem kicsi, hiszen megépültekor a város legnagyobb csarnoka volt – épület fölött kezdték építeni.

Az óriás vas szerkezet a világ 5. legnagyobb ilyen jellegű épülete volt akkoriban!

S az anyag hidegsége, ridegsége ellenére, szerkezeti szépsége díszítményei révén szemet gyönyörködtető épület született. Ahol falakra volt szükség, ott a vas szerkezetet téglával töltötték ki, s így hozták létre a működést biztosító, ugyanakkor a lekülönbözőbb társadalmi rétegek utazását szolgáló tereket.

Poggyászfeladók, várók, éttermek, sőt szivarszoba biztosította a sokrétű kényelmet, s persze külön várótermet kapott a Királyi pár is.

E szépséges épület ma is meghatározó dísze a Nagykörútnak.

Látogatásunk során megismerkedtünk az épülettel, történetével, részeivel és díszeivel, természetesen a Királyi váróval, sőt, bepillantást nyertünk a napi működésbe is!

NYugati_pu_2
nyugai_pu
Nyugati_pu_3_ExploreHungary

Sajnos ez alkalommal a program elmarad.

Más programokon mindenkit szeretettel várok!

Üdvözlettel: Szabó Judit

Üzenet a szerzőnek